Avelsplaner för framtiden

****

Petra kom o hämtade hundarna igår.....så tomt här är nu.....=(
Men om en o en halv månad ca så blir det dags för valpkull här =)

Satt länge o pratade med petra igår....hon kom rätt tidigt på eftermiddagen, hehe hon kom nog inte härifrån förrens klockan var över tolv....hon skulle varit o ätit hos sina föräldrar igårkväll, men de blev ju inte.
Vi hade såååå mycket att snacka om ju så hon fastnade här =)
Vi pratade om kullar i framtiden o fick många bra tips av henne....
Har bestämt mig för såhär iaf (med hjälp utav Petra).

2007= Lady fick valpar
2008= INGET
2009= Lady ska ha valpar
2010= INGET
2011= Cindy får sin första kull (4 år)
2012= INGET
2013= Cindy får sin andra i sista kull
(DVS att d blir valpar här vartannat år nu ett par år frammåt).
Ska inte ställa ut Lady så mkt mer nu förrens hennes sista kull...
O Cindy kommer ju ställas nu ett par år frammåt så jag får så mkt meriter på henne som möjligt INNAN hennes första kull.....
Dock blir det bara att dom får vars två kullar, men jag ser hellre till att ställa ut o meritera "mitt avelsmaterial" så mkt som möjligt INNAN dom får valpar hädanefter.....
Det ÄR faktiskt viktigare med meriter än hur många kulla man hinner med.....
Så det är så jag kommer satsa för framtiden iaf.....
Visst man hinner inte ta så många kullar på tiken med tanke på att man tar första kullen så pass sen som 4 års ålder, men den gör inte mig ngt, jag föredrar att avla på hundar som är meriterade.
Ok jag vet att Lady fick sin första kull rätt tidigt, (om NÅN tvunget ska påpeka det) men hädanefter kommer jag meritera tiken ca 4 år först o SEN ta nån kull på den.....
Då vet man lite mer vad det är man håller i kopplet om ni förstår hur jag menar.
Dock verkar jag ha haft tur med denna kullen iaf =)
Ache BIR-Valp
O Kelly slog petras två egna valpar på hennes två första utställningar.
Så visst verkar det vara en lovande kull jag fött upp.
hehehehehehe

Haha vi pratade om vikterna på mina valpar igår o ville se vilken skillnad det var på Kelly o Cindy.
Men vi hade ingen våg, mer än den köksvågen jag har till de nyfödda valparna.
Men vi tog fram den o fick knycklat ihop Cindy o Kelly på den *med goda skratt*.
Men det skiljer en heeeel del mellan dom två.
Jag blev chokad när jag såg Cindys vikt....
men som sagt hon ÄR en stor papillon, har vatt från början när hon föddes, så det är INTE som hon är tjock (om nån nu tror det o ska påpeka mitt inlägg om tjocka hundar för nån dag sen).
Hon är precis lagom i kroppen enligt Petra (o hon har ju koll).
Lady därimot ska ner i vikt, men d visste vi ju från början.
Hon är satt på hårddiet nu så hon är smal o smärt tills hon ska ha en kull valpar nästa år.....
Man ska ju absolut INTE ta valpar på¨en tjock hund....det är en STOR risk man tar om man nu mot all förmodan är så korkad o ens funderar på det.
Så därför ska Lady vara smal o smärt tills nästa år när hon ska ha sin sista kull.


Petra övertalade mig igår att ställa Cindy o Ache båda dagarna på Sofiero i år dvs både lördagen o söndagen....
Men det ska bli kul =)
Merit o prisjakt hahahahah
Men det är såååå kul ju =)

Här blev det ett hundinlägg som heter duga minsann haha.


Idag fick jag mina filmer som jag beställt.
Så ikväll ska jag lägga mig o titta på Dagboken.
Har hört att den ska vara jättebra, men sorglig.


//Hellis


image88




Kommentarer
Postat av: Helena

PS: Filmen var verkligen jättebra...Faktiskten av de bästa filmerna jag sett.

2008-05-13 @ 22:36:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0