MATHÅLLNING TILL HUNDAR!

******

Haha fatta så mysigt det är med alla papillons i sängen om natten.....haha papillons överallt.
(alla utom Lady, för hon sover på ovanvåningen hos mams o paps).
Jag var med ute o gick med alla pappisar igår...(d blev tre rundor = 2 dogs åt gången)
Fatta att foten värkte efter det.....haha.
Mamma o pappa brukar gå med dom annars själv.....(jag tar ju lång tid på mig att gå haha, sakta men säkert kommer jag fram iaf).
Nä men d går bara bättre o bättre för var dag nu....o det är skönt.
Ska ner till sjukgymnasten senare idag.


Petra ringde idag för o frågade hur det gick med hundarna....
O det går ju jättebra.
Dom har verkligen anpassat sig snabbt här hemma.....
Jag skickade lite foto till hennes meil häromdagen på dom  ju....


Idag ska jag betala in en utställning =)
Weee ska bli kul o se vart dom hamnar i kk...o deras bedömningar =)
Alltid lika spännande.
Får ju hoppas på fler rosetter på väggen o fler pokaler i hyllan =)
Vill ha lika många som Petra hade därhemma....men det kommer jag nog aldrig upp i.....
Har aldrig sett så mkt priser som hon hade.
Jag har ju änsålänge bara 2 pokaler o 11 rosetter, men jag är på god väg iaf haha =)
Efter årets slut ska där förhoppningsvis vara några till =)


Just nu ligger Ache Frida o kelly o sover i min säng.....tar upp hela så som dom sträcker ut sig haha.....
Manga ligger vid mina fötter o Cindy ligger i soffan o sover sött.....
Lady är på vift nånstans *ler*
Den stackaren ska jag sätta på hårdiet nu....så hon är smal o smärt till det är dags för henne att ställas ut senare i år....hihi.
Dom mår bäst av att bara äta sin egen mat......Faktikst.
Så nu är det slut med småtuggor vid bordet....
Två mål (av sin egen mat) om dagen....
Det är vad huset ska bjuda på fortsättningsvis....
Vissa tycker säkert det låter elakt, men det är faktiskt tvärtom....man gör hunden en stor tjänst om man bara låter den äta sin egen mat.....
Ger man hela tiden extra saker så blir hunden tjock....
O det vill jag inte att mina ska vara, dels för att dom själv ska må bra, för att dom ska ställas ut o för att dom ska ha valpar i framtiden....
O valpar tar man ju aldrig på en hund som har nåt extra kilo på sig....
Så här är det faktiskt hårda ord nu framöver....
Men som sagt.....man gör ju hunden en STOR tjänst...
Den lever längre, är friskare, den orkar mer, minskar risk för diabetes o njurskador osv....
Finns bara fördelar med att hålla efter hunden.
Läste en artikel i hundsport om just övervikt hos hundar....
O efter den så bestämde jag mig för att bli stenhård med maten....
För det är ju trots allt människan idag som gör sina hundar feta....
Finns inga bortförklaringar.....
Ofta ger människan hunden just mat när dom har dåligt samvete för den....ist för att ge den en kram en klapp ett snällt ord eller dylikt......Men hunden blir faktiskt minst lika glad om den får en klapp eller ett snällt ord, istället för extra mat eller godbitar.
(taget ur artikeln)
Så jag har iaf bestämt mig att va stenhård med sånt fortsättningsvis.....
Jag vill nämligen att mina hundar ska vara friska o bli gamla....
En normalviktig hund ska man kunna känna revbenen på tika tydligt som ens knogar på händerna när handen är knuten (det ska jag va ärlig o säga att man bara kan på Ache här hemma)
Men inom två månader ska man kunna känna alla hundars revben....ska va stenhård nu....


Oj det blev ett lååångt inlägg om hundens mathållning idag =)
Men det är bara för jag verkligen tyckte artikeln var bra.....
O fick mycket bra tips från den, som jag kände att jag kunde dela med mig.
För jag vet nämligen med mig själv att jag ibland kan ge hundarna nåt extra för o va "snäll", men har nu insett att man INTE är snäll pga av det....snarare tvärtom, man gör hunden en stor otjänst genom att ge den extra....
Jaja hur som helst.....detta är INTE riktat åt NÅN, jo till pappa kanske, men han läser inte här....
Ska lägga fram tidningen på bordet så han själv kan läsa den, för det behöver han verkligen.....


Nu ska jag busa lite med alla pappisar ute i trädgården....

hej svej

image84










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0